Velkommen til min nye blogg!

Dette er min lille myldreplass for det jeg arbeider med og brenner for.

søndag 4. desember 2011

Lappugle 4-12.2011 fra Hvaler Østfold

For 6 dager siden kunne Fredrikstad Blad vise et bilde av Lappugle, som var observert og fotografert av ei dame, som sammen med mannen sin var ute på sin daglige tur på Hvaler.Det var jo en sensasjon at det skulle ha dukket opp en Lappugle i dette området.Siste observasjon av Lappugle i Fredrikstads området skriver seg helt tilbake til 1908, altså 103 år siden.
Dette måtte bare undersøkes,så jeg og en kamerat,Åge Sten reiste ut til områder og håpet at vi skulle få se den vakkre og sjeldene ugla.
Første dagen vi var ute og observerte,var det regn og mye vind,så etter noen timer med resultatløs leting,reiste vi hjem.Dagen etter viste været seg fra en bedre side, og vi reiste avgårde igjen på leting etter Lappugla.Vi fant ikke Lappugla den dagen heller,men vi traff dama som hadde observert og tatt bilde av Lappugla.Henne og mannen tok oss med ditt hvor de hadde fotografert den,men Lappugla var ikke å se.
Så i dag den 4-12-2011 fikk Åge Sten en telefon fra mannen til dama som hadde tatt bilde av ugla.Han kunne fortelle at Lappugla var observert for en time siden,like i nærheten der de hadde sett den første gangen.
Jeg var ute å fotograferteet annet sted da han ringte til meg,så det var bare å hoppe inn i bilen, hente Åge, og komme seg ut til Hvaler så fort som det lot seg gjøre uten å miste lappen.
Da jeg skulle til å parkere bilen,hoppet hjert et hakk eller to,for 25meter forran bilen satt Lappugla og speidet etter noe å spise.
Etter en stund kom det flere mennesker som ville se Lappugla.Den viste seg fram som den fineste modell,og den er utrolig vakker å beskue.Fantastisk fugl,og at den skulle dukke opp i på Hvaler hadde vel ingen trodd.
Etter ca. 2 timer gikk alle fra området,fornøyde og lykkelige over å ha sett og fotografert denne nydelige skapningen,
Her er noen bilder fra dagens høydepunkt.
Ha en fin uke alle sammen.







19 kommentarer:

  1. This owl is soooo beautiful, you're a very lucky man!
    Thanks for sharing these shots!
    Have a good new week Kai! ;-)

    SvarSlett
  2. Grattis med lappugle i Østfold på brikka!
    Flotte bilder ble det også :-)
    Rune

    SvarSlett
  3. For en flott skapning som jeg håper selv å få fotografert en dag!
    Ugler er noe spesielt!
    De to siste bildene var helt topp!!

    Ha en flott kommende uke!

    SvarSlett
  4. Flotte bilder! Spesielt første bilde likte jeg! Må ha vært en fin opplevelse. :)

    SvarSlett
  5. Der skulle jeg ha vært!
    Fin serie av en sjelden gjest. Jeg får være fornøyd med kattugle og spurvugle, morsomt det og.
    Artig profil på lappugla når den titter litt til siden.
    Stein

    SvarSlett
  6. Flott billedserie av lappugla! Det må ha vært en veldig fin opplevelse å få komme så nært en sånn sjelden ugle. Well done! :)

    SvarSlett
  7. Gratulerer med så fine bilder av den. Og det er vel bare slik vi drømmer om... Så spennende å lese teksten din og så heldig du var som fikk sett den og tatt SÅ fine bilder av den. Den ser stor ut...og så fin den var.
    Uglene har nok en høy skår for meg de er bare utrolig stilige.
    Tusen takk for at du deler historien og bildene.
    Ha en trivelig førjulstid til deg.
    Hilda

    SvarSlett
  8. Hei alle sammen.Takk for hyggelige kommentarer.
    PS! Har vært lite på bloggen i det siste,da det skyldes at macén har vært inne til formatering,pluss at linjene fra TeleNor har vært særdeles dårlige.
    Har byttet til ny bredbåndslevrandør fra den 8.ende desember og håper på litt bedre dekning.Har skrevet ny kontrakt med en annen levrandør som vil gi meg fiber,men det blir ikke klart før i september neste år. Har TeleNor langt opp i halsen,desverre.
    Mvh. Kai Edvard

    SvarSlett
  9. Slikt er topp. Flotte bilder Kai Edvard
    mvh
    Håvard

    SvarSlett
  10. Fine bilder av en art jeg håper å få på brikka.

    ketil

    SvarSlett
  11. Hei!

    Gratulere med flotte bilder av lappugla.
    Missunner deg denne opplevelsen!

    Fantastisk!

    mvh Knut Egil

    SvarSlett
  12. Spennende møte. Aldri sett lappugle og "misunner"
    deg opplevelsen. Fin bildeserie. Likte spesiellt det nest siste.

    SvarSlett
  13. Stort grattis till dessa fina bilder - och till upplevelsen !!

    SvarSlett
  14. utrolig stilig møte med lappugla, flotte bilder, artig med slike sjeldne møter, må ha vært stort, grattis. God jul og godt nyttår.

    SvarSlett
  15. flotte bilder av en spennede fugl
    morten

    SvarSlett
  16. Dette var moro å se! Et av mine mål formålet er å ta bilder av Lappugle i det fri! Det ble veldig fine bilder! Ja der skullemjeg vært! Godt nytt år foresten!

    SvarSlett
  17. Hvilken herlig fin ugle. Supert fanget på alle bildene i serien. Liker meget godt miljøbilder.

    SvarSlett