Velkommen til min nye blogg!

Dette er min lille myldreplass for det jeg arbeider med og brenner for.

søndag 25. november 2012

Villmarksliv NM i naturfoto 2012

Nå er Villmarksliv´s  NM i naturfoto 2012 over,og jeg er kjempe fornøyd med resultatene minne i årets konkurranse. 2 Gull og månedens bilde,6 Sølv, 42 Bronser, nr.11 sammenlagt og 5 plass i årets naturfoto.Hva mere kan en forlange i et slikt selskap,med så mange fantastisk flinke og dyktige naturfotografer.
Jeg har vært med i konkurrtansen en gang tidligere,for 2 år siden og da endte jeg på 15 plass,med 1 Gull.
Jeg har også vært med på en annen konkurranse i Villmarksliv i 1995, NM for naturmalere og der ble jeg kåret som nr. 2.
De fleste bildene mine i årets konkurranse er tatt med Canon EOS 7D og objektivet Canon EF 100-400 mm f/4,5-5,6 L IS USM. Jeg har også brukt Canon 550D,macro Canon EF 100mm f/2,8 L IS USM,Sigma 17-70mm f/2,8-4 DC macro OS og fra mine Nikon dager,Nikon D300 0g 300mm f/2,8.
Som dere ser har jeg ikke det dyreste og mest lyssterke utstyret i dag."God redskapen er halve arbeidet", er det et ordtak som heter,og det er vel mye sannhet i det,men ikke den hele sannheten.
En naturfotograf må bruke de mulighetene en har for hånd,og utnytte det til det fulle.
Jeg kan ikke være med på konkurranser sier mange mennesker jeg treffer,for jeg har ikke råd til dyrt utstyr.Tull, sier jeg,bruk og lær om det utstyret dere har til hånd,så kommer resultatene.
Alle kan ikke vinne eller bli de best,det er helt urimelig,men har dere glede av natur og foto, så la ikke det hindre dere i å fotografere og glede dere over det.Kansje blinkskuddet er like om hjørne.
Når det gjelder objektiver,så har det helt klart en fordel å ha et lyssterkt objektiv.Lyssterke objektiver gir en stor fordel når det gjelder å ta bilder i dårlig lys i forhold til lyssvake.Har selv gått glipp av mange muligheter i så måte,det samme gjelder også kamrahus som tar bilder med lite støy på høy ISO, kontra kamerahus som gir mere støy på høy ISO. Et kraftig lyssterkt teleobjektiv gir også større muligheter til  bedre bilde på avstand. Men med de prisene som er i dag på slikt utstyr,vil mulighetene til å skaffe seg det beste,kun være forbeholt de få med kapital til å betale slike høye summer, eller proffe som lever av å fotografere eller blir sponset av de store selskapene.                                                                       Personelig synes jeg Canon har tatt helt av når det gjelder priser på objektiver og kamerahus"gjelder vel også litt Nikon,men ikke fult så ille".Når du må betale mellom Kr. 83 000,- og Kr.105 000,- for et nytt teleobjektiv,sier det seg selv at det blir for dyrt for de fleste.
Med de prisene har det også blitt vanskelig å få tak i brukte objektiver til en normal rimelig pris, som det var mulighet for før.
At Canon har priset seg så høyt,slik at det blir uoppnårlig for de fleste,er synd,men det er en realitet.
Nok om det !!!!!! Jeg er ivartfall veldig fornøyd med det utstyret jeg har disponibelt nå,selv om også jeg kan drømme om noe enda bedre.Å drømme er lov, men det gir ikke bra bilder.;O)
PS! Til dere som har lyst til å være med på Villmarksliv sin NM konkurranse til neste år,send inn deres bidrag,for jeg ser at det er mange potensiele vinnere der ute i blogg verden.
Til slutt vil jeg ønske dere alle som er innom bloggen min,en riktig god uke, tross regn,tåke,kulde og kraftig vind.
Her kommer mine 2 Gull bilder
 Gull og månedens bilde i mai
Gull og nr. 5 i året´s naturfoto
Mvh. Kai Edvard Rønning




15 kommentarer:

  1. ♡¸.•°
    Olá, amigo!
    Passei para admirar o seu trabalho.
    Essas fotos são maravilhosas.

    Boa semana!
    Beijinhos do Brasil

    ✿ °•.¸♡¸.•°✿

    SvarSlett
  2. Først, gratulerer med hederlig og vel fortjent anerkjennelse av bildene.
    Ellers er jeg jo enig i at det ikke nødvendigvis er samsvar mellom utstyr og resultater. At det hjelper med isosterke kamera og lyssterke store teler er jo åpenbart, men det er jo mulig å ta bra bilder med mer beskjedent utstyr også.

    To gode gullbilder!

    SvarSlett
  3. Gratulerer så mye. Jeg har jo sett mange bilder fra deg som er gode som gull.
    Det er så fint med ditt innlegg at det er ikke alltid at utstyret som gjør et godt bilde. Men ser av de som vinner at de har vært ute i den store verden. Det er litt forskjell på nære foto av rovdyr og vinterskogen her i landet. Det gir ikke samme wow- faktoren synes jeg.
    Lykke til videre med fotograferingen. Du finner helt sikkert motiver som du kan bruke til neste finale.
    Ønsker deg en fin uke.
    Hilda

    SvarSlett
  4. to skikkelige fulltreffere på vanskelige motiv, gratulerer

    SvarSlett
  5. Gratulerer Kai Edvard, veldig hyggelig at du har gjort det så bra. Bildet av gråspurven likte jeg svært godt.
    Nå er det jo slik at det ofte er bilder av arter i miljø og uvanlige situasjoner som er populære for tiden. De reine portrettbildene ser vi jo så mye av, selv om de er sylskarpe når de ofte ikke opp. Dermed tror jeg det kan være store muligheter for de med det nest beste utstyret bare man er kreative nok og klarer og fange de spesielle situasjonene.

    SvarSlett
  6. Congratulations Kai, I'm glad to know your beautiful work was selected and awarded!
    The parrot shot is stunning!
    Have a good week! :)

    SvarSlett
  7. Takk for fin tilbakemelding og gratulerer med fin plassering i konkuransen.

    SvarSlett
  8. Gratulerer med flott plassering! Syns også det er mye fornuftig i det du skriver i innlegget ditt. Man kan gjøre utrolig mye med beskjedent utstyr så lenge man bruker kreativiteten og finner mulighetene i utstyret i stedet for begrensningene.

    SvarSlett
  9. 2 knallsterke bilder Kai Edvard! Låvesvalebildet utrolig tøft og annerledes enn hva jeg har sett av arten og gråspurvbildet er utrolig vanskelig å få til! Gratulerer, vel fortjent!
    Rune

    SvarSlett
  10. Tusen takk til dere alle for fine kommentarer.Setter pris på dem.
    Mvh.Kai Edvard

    SvarSlett
  11. Gratulerer så mye med vel fortjente flotte resultater! De to gullbildene er nydelige begge to, og har jo fulgt med her på bloggen din så jeg vet du er en veldig dyktig fotograf.
    Enig i det du skriver om utstyr og priser også.

    Tusen takk for tipset med honningen. Det skal jeg prøve ut! :)) Artig å ha et viltkamera på lur i skogen, det er et nyttig hjelpemiddel :)

    SvarSlett
  12. Garttis Kai Edvard till välförtjänta guldmedaljer ! Håller med om priserna, försöker hitta ett begagnat canon 500/4 men hittills utan resultat. Ha en fin vecka!

    SvarSlett
  13. Gratulerer så mye! Og takk for koselig kommentar i bloggen min:)
    Selv ga jeg meg i juni med å sende inn til NM-konkurransen. For "dårlig" utstyr, og at spesielle bilder ikke når opp, og at det ikke er en annonym konkurranse (og noen andre grunner også som jeg ikke har lyst til å nevne, tror denne konkurransen har kjørt seg fast etter mange år)
    Men en kan ha glede av naturfoto uten å være med på konkurranser også:)
    Likevel tror jeg denne konkurransen kunne hatt godt av anonymitet ved innsendelse. Jeg har selv sittet i fotojury, NSFF. Der var det veldig strengt med anonymiteten, og da blir det mere rettferdig for deltakerene. Ingen blir favorisert.
    Dine bilder liker jeg godt! Ha en fin fin kved:)

    mvh Kathrine

    SvarSlett
  14. Takker for fine og konstruktive tilbakemeldinger.
    Karhrine: Du har apsolutt et poeng i din kommentar.Anonymitet hadde vært det beste, uten tvil. Har selv vært i fotojury,der alle foto/ bilder var anonyme
    Mvh. Kai Edvard

    SvarSlett